Jak wybrać dobrą hodowlę lagotto romagnolo?

Szukając hodowli lagotto nie byłam pewna czym się kierować. Wiedziałam jaki ma być mój pies: zdrowy, ładny, ze wspaniałym charakterem – czyli po prostu idealny. Ale jaka powinna być hodowla? Ja ostatecznie trafiłam „w dziesiątkę”. Mam nadzieję, że teraz moje spostrzeżenia ułatwią Wam wybór dobrego hodowcy.

  1. Hodowca, który okazuje zainteresowanie

Mimo, że Erni ma już rok, jego hodowcy ciągle się nim interesują, pomagają i nadal odbierają ode mnie telefony (jestem gadułą  :). Jeśli czujecie, że hodowca z którym rozmawiacie, nie angażuje się w pełni, to może warto zastanowić się nad innym? Najlepiej kierować się intuicją i własnymi potrzebami. Ja miałam dziesiątki pytań i wielu rzeczy się obawiałam, ale czułam, że spokojnie mogłam o tym porozmawiać z hodowcami. Jeśli udzielając odpowiedzi ktoś będzie starał się najpierw wyczuć jakiej oczekujecie – to znak, że coś nie gra. Warto wtedy posłuchać innych hodowców.

  1. Socjalizacja

Pierwsze 8 tygodni życia szczeniaka jest absolutnie najważniejsze. Jeśli hodowca zaniedba socjalizację, to Wy będziecie musieli później nadrabiać wynikające z tego braki. Szczeniaki powinny przebywać z matką, bawić się ze rodzeństwem, mieć dużo miłych doświadczeń z ludźmi, mieć dużo zabawek i w bezpieczny sposób poznawać nowe sytuacje (np. odkurzacz, albo odgłos łyżki spadającej z wysokości). Szczenięta nie mogą być zabrane od matki zbyt wcześnie ani przebywać w odosobnieniu. Będą się wtedy bać wszystkiego dookoła, bo wszystko będzie dla nich nowością.

Jeśli hodowca nie chce pokazać Wam w jakich warunkach trzymane są szczeniaki – nie bierzcie od niego psa.

  1. Nie kierujcie się wyłącznie tytułami wystawowymi

To, że pies posiada jakieś tytuły nie znaczy automatycznie, że wszystko jest idealne. To jak hodowca traktuje swoje psy, wiele mówi o tym jak będzie obchodził się z Waszym szczeniakiem. Czy oprócz wystaw suka ma jakieś dodatkowe zajęcia? Czy ma zapewnione dużo ruchu? Czy ktoś ją przytula, czy siedzi bez przerwy w klatce? Kierujcie się zdrowym rozsądkiem i dowiadujcie się jak najwięcej o rodzicach Waszego szczeniaka.

  1. Prawo

Zapoznajcie się z umową kupna szczenięcia zanim za niego zapłacisz. Jeśli macie jakieś pytania to nie powinniście się obawiać ich zadać.

Dobremu hodowcy powinno zależeć, aby jego szczeniak trafił do dobrego domu, we właściwe ręce. Stąd zapisy w umowie mogą wydawać się rygorystyczne. Jeśli macie dobre zamiary wobec pieska, nie powinniście się ich obawiać – ale warto wyjaśnić wszystkie wątpliwości.

  1. Zdrowie

Lagotto są uważane za zdrowe psy. Jednak jak w każdej rasie, także u nich występują charakterystyczne choroby, takie jak dysplazja stawów, młodzieńcza padaczka Lagotto (JE), choroba spichrzeniowa Lagotto (LSD). Łatwo ich jednak uniknąć, wybierając szczenię z hodowli przywiązującej wagę do zdrowia. Powyższe choroby są genetyczne, zatem odpowiedni dobór rodziców pozwala mieć pewność że nasz piesek będzie zdrowy. Wystarczy, że hodowca nie dopuści aby u obu rodziców jednocześnie wystąpił gen którejś z chorób. To powinno być podstawowe kryterium wyboru hodowli: jeśli ktoś chce zajmować się hodowlą psów, nie może oszczędzać na zdrowiu swoich psów i ich dzieci. Bez wahania powinien okazać wyniki badań, albo wykazać na podstawie rodowodów, że w parze rodziców przynajmniej jedno jest wolne od genu choroby. W Polsce badania lagotto w kierunku wymienionych chorób nie są obowiązkowe, ale zalecane przez Włoski Klub Lagotto.

Ja od hodowców Erniego dostałam nawet komplet wyników badań mojego szczeniaka!

  1. Jak poznać tych, którym zależy tylko na pieniądzach ze sprzedaży

Tutaj znowu trzeba się kierować zdrowym rozsądkiem, ale można sprawdzić jak często suka ma mioty, czy hodowcy wiedzą co dzieje się ze zwierzakami urodzonymi w ich hodowlach.

Uważajcie jeśli:

– na pytania czy rasa ma jakieś wady (np. lagotki mogą być zbyt żywiołowe dla niektórych właścicieli), hodowca odpowiada, że jest to rasa idealna i bezproblemowa;

– hodowca zachęca Was do kupna obniżając cenę – co innego jeśli dochodzi do tego w wyniku negocjacji;

– hodowca nie chce pokazać szczeniąt przed zakupem, albo wymiguje się od tego.

Skomentuj

